2014. március 28., péntek

Orbán metrót avat

Átadták Budapesten a 4-es metrót. A megnyitón jelen volt Orbán Viktor és Tarlós István. Hurrá! Még nagyobb hurrá, hogy a miniszterelnökről készült olyan kép, amin metrót vezet. Biztos régi, gyerekkori álma teljesült. Amikor még, hasonlóan sok gyerekhez, masiniszta akart lenni. Aztán bizonyára rájött, hogy ott nem lehet meglépni a napi, pillanatnyi felelősség elől. Most azért nosztalgiázhatott egy keveset.

Budapest lakossága legfeljebb az emlékeiben tallózhat. Kezdve attól, hogy az 1970-es években felmerült a 4-es metró ötlete. De az már nagyon régen volt. Pedig már akkor is jól jött volna egy, a várost új nyomvonalon keresztülszelő gyors járat a föld alatt. Azóta már többször megcélozta az ország a bányász béka ülepét, de a metró csak nem akart elkészülni az évtizedek alatt. Mert a 4-es metró tényleg sok évtizede porondon levő beruházási terv. Ebből a szempontból Tarlós Istvánnak teljesen igaza volt az avatóbeszédben, amikor leszögezte: „a 4-es metrót nem Demszky Gábor volt főpolgármester találta ki”. Azért, időarányosan mégis több szolgálati éve telt el a kormányzatra való várakozásban, mint Tarlós Istvánnak. Így a megnyitóra illett volna talán meghívni. De ehhez a jelenlegi városvezetés, felzárkózva a kormányfőhöz, gyávának bizonyult.

Ha ugyanis meghívják, és elfogadja a meghívást, akkor mikrofon közelébe kellett volna engedni. De, ha hivatalosan nem is kap felszólalási lehetőséget, akkor sem kerülhető meg, hogy a jelenlevők ne kérdezősködjenek nála. De Tarlós István, ha már bunkó, legalább őszintén az. Már februárban kijelentette, pontosabban bejelentette, hogy nem fogják meghívni Demszky Gábort a megnyitóra. Mert szerinte, aki Isten után majdnem második talpnyaló, és tizennyolcadik senki a hatalmi statisztériában, Demszky egyszerűen nem érdemli meg, hogy meghívják. Ennek egyik okaként azt emlegette, hogy „Demszky főpolgármestersége idején nyolc éven át Orbán Viktor miniszterelnököt hibáztatta a 4-es metró építése körüli csúszásokért”. Vicces ember ez a Tarlós polgármester bácsi. Mert annak fényében, hogy az első Orbán-kormány 1998 novemberében kivonult a beruházás mögül, nehéz lenne Orbán Viktort a 4-es metró nagy barátjának tekinteni. Tarlós István azonban vagy magától feledékeny, vagy van annyi, amennyiért feledékennyé válik. Esetleg a hallgatóság spontán, illetve megfizetett amnéziájában bízott a 4-es metró átadásánál. Ahol mégsem járta volna, hogy az új metró-beruházásra hirtelen annyira kampány-büszke miniszterelnök orra alá dörgöljék az egykori döntését. Majd a Fidesz később is folyamatos obstrukcióját. Holott az eredeti, 1996-os megvalósíthatósági tanulmányhoz képest 332 milliárddal került többe. Ennyibe került az első Orbán-kormány 1998-as döntése az országnak.

Nem vitatva, hogy nézőpont kérdése. Orbán szemszögéből a NER hatalmas vívmánya ez a pénzkidobás, mivel ennyibe került, hogy az ő kormányzása alatt adták át a nyögvenyelősen haladva épült metrót. Az ország szemszögéből ugyanekkora pluszköltséget jelentett a kormányfő átadás-komplexusának megfinanszírozása. Nem feledve, hogy talán már tíz éve utazhatnánk a metróvonalon, ha a Fidesz nem rendelt volna mindig mindent alá az orbáni mániáknak. De ez utóbbi kijelentés természetesen lehet alapvetően téves. Annyiban, hogy egyre inkább látszik: nem a Fidesz-nek van elnöke, hanem Orbán Viktornak van pártja. Amit történetesen Fidesz-nek hívnak. Miközben ennek mellékhatása lehet talán az, hogy az új metróvonal átadásánál Demszky Gábornál kevésbé markáns személyek is távoltartásban részesültek. A Portfolio.hu tudósítása szerint például az új vonal építésében részt vevőket gyakorlatilag teljes létszámban kitiltották az eseményről. Biztos féltek attól, hogy Orbán-masinisztát kiröhögik. Esetleg csak nem tapsolnak elég hangosan. Pedig a beszámoló szerinti többszörös védőgyűrűn való átkelésnél nem kellett próbatapsolást végezni. Azért talán voltak elegen, akik köszöntötték a miniszterelnököt, és remélhetőleg nem kellett drága pénzen fizetett statisztákkal pótolni a járat megindulásáért valóban sokat dolgozó melósokat. Akiknek nyilvánosan éppen annyi közük van ezek szerint a munkájuk elismeréséhez, mint a miniszterelnök vagyonának eredetéhez, illetve vitában, érvekkel védhető programjához.

Elvégre amilyen gomb, olyan a kabát is, amihez illik. Ahogy Tarlós István igazi reprezentánsként képviselte a gáláns úriember kormányzati felfogását Demszky Gáborral szemben, annyira foglalkozott az orbáni átadás-szervezés a munkában részt vevőkkel. Ami már csak azért is jelzés értékű lehet, mivel a jövő utazóközönségében alighanem felülreprezentáltak. A fodrászához is autón közlekedő Orbán Viktorhoz képest mindenképpen.

Andrew_s

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése